16.08.2004

Praga V3S - sklápěč

obrázek modelu

Počítačový model-návod:  pv3s_sklapec.mpd 48 KB, LDraw dokument
Neoficiální součástky:  30155.zip 1 KB, zip archiv

K čemu je počítačový model?

Pár obrázků můžete vidět v naší galerii.

Praga V3S je po tatře 813 kolos druhým modelem, kterým jsem chtěl vzdát hold československému automobilovému průmyslu.

"Vejtřasku" vyrobili v roce 1952 v tehdejším národním podniku Praga podle specifikací Ministerstva obrany. V3S znamená "Vojenský třítunový speciál" a to asi hovoří za vše. Automobil s reduktory v portálových nápravami, pohonem 6x6 a vzduchem chlazeným šestiválcem Tatra prokazoval svoje kvality již v době, kdy u mercedesů o Unimogu pouze snili. Jeho téměř neuvěřitelná průchodivost terénem je téměř legendární, jak jistě potvrdí snad každý, kdo tuhle herku na vojně řídil. Jako malý jsem je viděl všude kolem sebe, dnes je jich bohužel čím dál méně, dosluhují. Přesto je stále můžeme potkat.

Model je postaven v měřítku zhruba 1/36, je osm teček široký. Postavil jsem variantu na přepravu sypkých materiálů - sklápěč, takže má zkrácené šasi a nemá naviják. Žebřinový rám tvarem, velikostí i rozmístěním příček odpovídá předloze, přední portálová náprava s reduktory, i zadní dvojice kol jsou kyvné, takže model dobře kopíruje terén. Sklápěcí korba se přirozeně dá sklápět. Sloupky kabiny jsou vymodelovány z technic designérských trubek, ale dá se použít i kousek tuhy do propisky.

Nevýhodou modelu je to, že se do něj nevejde panáček a pak to, že na "čumáku" dost vadí špunty. Lego ale bohužel hladké placky 1x3 nevyrábí. Pevnost je celkem dostačující, i když by neškodilo ji ještě zvětšit. No, pokud si pragovku postavíte, uvidíte sami.

Poznámku o mém vztahu k webdesignu už asi znáte: subject is matter, not design.


disclaimer www.sweb.cz/seifrob